PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
19. 9. 2024
Tvár ženy (Saša Uhlová) v odraze spätného zrkadla v aute
Postava pri mori

Bieli, ale nie tak celkom 

Autorstvo
Dátum
19. 9. 2024
Žena pred zrkadlom si zapína košeľu
Plagát filmu Hranice Európy

Reportážny film Hranice Európy sa začína jednoducho, idylicky. Novinárka Saša Uhlová trávi koniec leta na pláži v Marseille so svojou rodinou. More sa pomaly prelieva z jedného okraja záberu do druhého, Uhlová hľadí pred seba a krčí čelo. Mimo obrazu hovorí, že si dovolenku neužíva, pretože stále myslí na to, ako najbližšie mesiace strávi v prestrojení ďaleko od domova. Jej zámerom je vytvoriť investigatívnu reportáž o pracovných podmienkach ľudí migrujúcich za prácou z východu na západ Európy.

Dokument režisérky Apoleny Rychlíkovej nadväzuje na staršiu spoluprácu s Uhlovou, film Hranice práce (2017) o pracovných podmienkach v zamestnaniach, ktoré sú náročné, finančne a spoločensky zle hodnotené, ale pre chod spoločnosti nevyhnutné. Uhlovej reportérsky projekt sa okrem filmov materializoval aj do knižne vydaných denníkov Hrdinové kapitalistické práce a Hrdinové kapitalistické práce v Evropě. Výpovede v dvoch rôznych médiách fungujú autonómne aj komplementárne. Vo filmoch Uhlová číta svoje kondenzované denníkové záznamy ako mimoobrazové komentáre. Dokumentárne obrazy nám bránia chápať jej každodennú realitu ako čosi výnimočné – výnimočne zlé v porovnaní so žitou skúsenosťou publika zo strednej triedy. Keďže knižné médium je vo vizuálnej imaginácii pružnejšie, čitateľstvo si môže predstaviť írsky hotel, v ktorom Uhlová pracuje, ako nejaký zašlý zapatrošený podnik so zlým celkovým hodnotením na Googli. Obraz je v tomto ohľade nekompromisný – hotel vyzerá ako každý iný, čo sugeruje, že podobne zlé pracovné (a hygienické) podmienky sú vo viacerých ubytovacích zariadeniach, áno, aj v tých, v ktorých trávime dovolenky a pracovné cesty.

Reportérka sa ocitá v troch rozličných pracovných prostrediach. Najprv pracuje medzi Poľkami a Poliakmi na nemeckej farme, kde nikto nevie, kedy sa šichta končí, ale všetci si bezprostredne uvedomujú, kedy sa začína. Neurotické zábery snímané nekvalitnou skrytou kamerou v okuliaroch sprostredkúvajú, ako do úmoru zbiera a krája zeleninu. Keď už to robiť nemusí, ide spať, pretože aj tak toho spánku bude jednoducho primálo. Nemalá časť jej práce je pritom nezmyselná – napríklad prebaľuje zeleninu dovezenú z iných fariem z jedného plastového obalu do druhého. Je to, slovami Davida Graebera, ďalší bullshit job, pre ktorý sa ľudia idú zodrať, jeho cieľom je predovšetkým komfort konzumenta a – nepatrne, no predsa – zaťažuje planétu. 

Zle platenej, náročnej, nekonečnej práci neraz padne za obeť najmä blízkosť rodiny. Keď hovoríme o pracovnej migrácií z východnej Európy na Západ, stretávame sa so zásadným paradoxom: ľudia pre prácu opúšťajú rodinu, aby jej bolo lepšie. Rôzne životné situácie ich často nútia vybrať si existenčnú istotou na úkor starostlivosti a lásky. V Hrdinoch kapitalistické práce v Evropě sa píše: „Ťažká práca je na druhej strane liekom na chýbanie. Vyčerpanie je milosrdné a bráni vám neustále sa zožierať tým, že nevidíte svojich blízkych.“ Uhlová hovorí, že jedna pracovníčka je na farme už roky, lebo pre prácu v cudzine sa jej rodina dávno rozpadla. Zábery z oslavy, keď sa Uhlová po týždňoch práce lúči, pôsobia neveselo, no nie pre smútok z lúčenia. Pracovný kolektív sa môže ako-tak odviazať len raz týždenne v alokovaný deň, a preto ich zábava pôsobí skôr ako rozptýlenie silené, kŕčovité, prázdne. Výkriky, ktoré Uhlovú so smiechom prehovárajú, aby neodchádzala, pôsobia trochu ako volanie o pomoc – nechoď, sme v tejto sračke spolu.


Žena pred zrkadlom si zapína košeľu
Tvár ženy (Saša Uhlová) v odraze spätného zrkadla v aute
  • Kristína Žilinčárová absolvovala odbor estetika na FiF UK a pracuje ako filmová scenáristka, dramaturgička a režisérka. Okrem toho píše o filme a kultúre do rôznych kultúrnych publikácií. Je spoluzakladateľkou a redaktorkou filmového magazínu Pontón.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2024 Inštitút Pontón
crossarrow-up