PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
8. 8. 2024

Óda na minimalizmus pre strednú triedu: prečo nás (ne)dojímajú Wendersove Dokonalé dni

Autorstvo
Dátum
8. 8. 2024
Muž v noci leží na zemi a číta pri svetle lampy
Ruka vyberá knihu z poličky
upratovač čistí verejnú toaletu
muž sa pozerá do toaletnej misy
upratovač vchádza na verejnú toaletu
Kniha Williama Faulknera položená na zemi, na nej sú okuliare
Ruka vyberá knihu z poličky

Heroizmus upratovača tokijských toaliet Hirajamu sa obíde bez veľkých gest. Do centra pozornosti sa, naopak, vďaka trpezlivej kamere dostávajú jeho najbežnejšie úkony. Podľa Wima Wendersa je kľúčom k Dokonalým dňom (Perfect Days, 2023) práve všednosť. Opakovaním ranných či večerných sekvencií posväcuje každodennú rutinu na rituál. Na jednej strane nás režisér motivuje k energetickému aj konzumnému minimalizmu, k sústredenému počúvaniu a pozeraniu, avšak jeho zenový pokoj vychádza zo skreslených, individualizmom prestúpených predstáv o fyzickej práci, rutinných povinnostiach a samote. Wenders totiž ráta s tým, že na počte úloh, ktoré musíte stihnúť, skôr než sa dostanete do/z práce, nezáleží. Vaše životné šťastie by to nemalo ovplyvniť, a ak náhodou trpíte, chyba nie je v systéme, ale vo vás.

Disciplinovaným plnením práce, precíznymi pohybmi a stoickou mĺkvosťou Hirajama pripomína mnícha, ktorý s odstupom a bez zášti či hnevu pozoruje okolitý svet. Počas celého filmu to nikdy nie je on, kto iniciuje kontakt s ostatnými. Aj jeho reakcie na podnety sú zväčša tlmené, bez osobnej účasti. Hlavná postava akoby ani nebola z tohto sveta – tým, ako sa v nej mieša vyrovnanosť s odhodlanosťou, sa stáva nedosiahnuteľným ideálom, ikonou. Epizodické postavy, ktoré Hirajamovi krížia cestu počas pracovných dní, v kontraste s ním potom vyznievajú ako karikatúry či nepoučiteľné tvory s rôznorodými civilizačnými neduhmi: sú lajdácke, nesústredené a roztopašné, uvravené a nenásytné. Hirajamova veľkodušnosť v sebe ukrýva čosi starootcovské a paternalistické, vyvolávajúc dojem otravného výchovného apelu.


Muž v noci leží na zemi a číta pri svetle lampy
Rubrika
Témy
  • Katarína Pirháčová je kultúrna pracovníčka a prekladateľka. Študuje komparatívnu literatúru na FF MUNI v Brne. V rokoch 2018 a 2019 sa zúčastnila na literárnych workshopoch platformy Medziriadky. Venuje sa kultúrnej publicistike a poézii.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up