PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
8. 5. 2025
Záber z filmu Magic Farm režisérky Amalie Ulman: žena (Chloë Sevigny) s koňom

Lesk a bieda alebo Tabi shoes a rurálna Argentína

Dátum
8. 5. 2025
Záber z filmu Magic Farm režisérky Amalie Ulman: päť postáv kráča po ulici
Záber z filmu Magic Farm režisérky Amalie Ulman: muž a žena sedia na posteli
Záber z filmu Magic Farm režisérky Amalie Ulman: pes na ulici
Záber z filmu El Planeta režisérky Amalie Ulman: dve ženy na pláži

Redakcia magazínu Pontón i autorka tohto textu podporujú Kultúrny štrajk a aktivity Otvorenej Kultúry! Žiadame predovšetkým odborné a kompetentné riadenie rezortu kultúry a jednotlivých inštitúcií, zastavenie ideologicky motivovanej cenzúry a finančnú stabilizáciu sektora s dôrazom na zlepšenie finančného ohodnotenia pracujúcich a ich sociálneho zabezpečenia. Zároveň vyjadrujeme solidaritu so všetkými, ktorých sa dotýkajú deštruktívne kroky súčasnej politickej reprezentácie a neodborného kultúrneho manažmentu.

Pri spoznávaní tvorby argentínsko-španielskej umelkyne Amalie Ulman možno spozorovať plynulý monológ, ktorý väčšinu času až denníkovo vedie sama o sebe. Ulman je totiž osobou s poruchou autistického spektra, ako hovorí hneď na začiatku rozhovoru moderátorke a diváctvu po uvedení svojho najnovšieho filmu Magic Farm (2025) v kine Urania na tohtoročnom Berlinale. Hovorí, že projektovanie vlastných skúseností (alebo poukazovanie na opakujúce sa vzorce správania napríklad pri typizácií postáv) v jej dielach nie je náhodné a je to jeden z kompenzačných mechanizmov v rámci porúch autistického spektra. Obratne sa vyhýba pocitu, že jej diela sú len autocentrickým traktátom, a rýchlo prechádza k sebareflexii, pričom sa pohybuje medzi intímnym záznamom a vedome budovaným obrazom o sebe ako o dievčati z nižších sociálnych vrstiev v elitnejších prostrediach, napríklad na Central Saint Martins v Londýne alebo neskôr v Los Angeles. Jej spôsob rozprávania môže pôsobiť ako ozdravný impulz najmä pre diváctvo (predovšetkým mladé ženy) so zázemím v nižšej spoločenskej triede – jej osobná výpoveď otvára priestor na širšiu identifikáciu.


Záber z filmu Magic Farm režisérky Amalie Ulman: päť postáv kráča po ulici
Rubrika
Témy
  • Katarína Hrašková je študentkou Katedry audiovizuálnych štúdií na VŠMU, z ktorej sa presúva na FAMU, konkrétne do Centra audiovizuálnych štúdií. Bola zakladateľkou a dramaturgičkou kina vo Zvolene a podieľala sa na umeleckých stratégiách v oblasti distribúcie dokumentárnych filmov.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up