PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
2. 5. 2024
Still from the film The Tube Thieves by Alison O'Daniel: character of Nyke in front of trees

Film o zvukoch Los Angeles tak, ako ich vnímajú rastliny, zvieratá a ľudia

Autorstvo
Dátum
2. 5. 2024
Filmmaker Alison O'Daniel on stage with pink balloon in her hand
Still from the film The Tube Thieves by Alison O'Daniel: fragment of a head from behind
Still from the film The Tube Thieves by Alison O'Daniel: character of Geovanny with another young man playing musical instrument
People in the cinema audience watching film with pink balloons in their hands

V rokoch 2011 – 2013 zažili v oblasti Los Angeles sériu krádeží, pri ktorých z viacerých stredných škôl zmizli tuby a v niektorých prípadoch aj ďalšie hudobné nástroje. Mediálna pozornosť sa sústredila na hľadanie páchateľov a ich možné motívy, n/Nepočujúca umelkyňa a filmárka Alison O’Daniel však začala rozmýšľať nad tým, ako bude znieť školská kapela bez tuby alebo čo sa stane so študentstvom, ktoré doteraz na tubu hralo. A vôbec, aké je to žiť vo svete, v ktorom isté zvuky „chýbajú“?

Výsledkom týchto úvah je celovečerný film Zlodeji túb (The Tuba Thieves, 2023). Samotné krádeže sú preň do veľkej miery iba rámcom, režisérka sa sústredí na všedný život niekoľkých postáv, ktoré zväčša so zmiznutými tubami nemajú nič spoločné. V popredí sú dve, hoci sa vo filme nestretnú: n/Nepočujúca hudobníčka Nyke so skupinou svojich blízkych, najmä partnerom a otcom, a Geovanny, ktorý hral na saxofón v jednej zo školských kapiel.

Film nemá ucelený dej, sledujeme najmä krátke epizódy či iba momenty zo života rôznych postáv s množstvom odbočiek a bez jasnej nadväznosti. Niektoré odhaľujú úzkosť z budúcnosti, ako v prípade Nykinho rozhovoru s otcom ohľadom tehotenstva, zväčša však zachytávajú každodennosť, napríklad posedávanie v priateľskom kruhu na záhrade, skejtovanie v parku či večerný rozhovor medzi partnermi. Do životov postáv nahliadame bez toho, aby vznikol príbeh s jasným začiatkom a koncom. Počas filmu sa na jednom paneli zjaví nápis, ktorý nás navádza, ako k jeho sledovaniu pristupovať: „Nie je tu žiadna matematická logika. Vnímajte pozorne, ako keby ste sa pozerali na more, hviezdy alebo krajinu.“

Zlodeji túb zároveň tematizujú prostredie Los Angeles a jeho zvuky – nielen ich absenciu, ale aj ich ohromujúcu všadeprítomnosť. V okolí mesta neustále horí, často počujeme správy o požiaroch v rádiu alebo aspoň letiace helikoptéry, ktoré ich hasia. Skrz fotopasce sledujeme zvieratá žijúce za mestom – aj na ne vplývajú požiare a hluk. O’Daniel sa zároveň venuje tomu, ako rozširovanie letiska LAX ovplyvnilo priľahlé štvrte, ktoré sa ocitli pod letovými dráhami. Viackrát sa spomína prelomenie zvukovej bariéry, teda moment, keď lietadlo dosiahne rýchlosť zvuku, ktorý je rovnako viditeľný ako počuteľný, čo môžeme chápať ako hlavnú metaforu filmu. No nemenej dôležité sú „obyčajné“, často prehliadané zvuky ako položenie kufríka na zem alebo hrkanie skejtbordových koliesok na asfalte.

Súčasťou filmu sú aj tri svojbytné scény zachytávajúce historické momenty, konkrétne tri fascinujúce koncerty: premiéru skladby 4’33” Johna Cagea v roku 1952, poslednú akciu v sanfranciskom podniku Deaf Club, ktorú zorganizoval Bruce Conner v roku 1979, a tajný koncert Princea na univerzite Gallaudet pre n/Nepočujúcich a nedoslýchavých počas Purple Rain Tour v roku 1984. O’Daniel si ich zároveň privlastňuje, nejde iba o historické rekonštrukcie. V prvom prípade ju zaujíma muž, ktorého Cageov koncert podráždi, a tak odchádza do lesa, možno sa započúvať do jeho zvukov. V Deaf Clube sledujeme skupinu starších n/Nepočujúcich, ktorí pokojne sedia za stolom a hrajú karty, ako keby vôbec neboli na punkovom koncerte, a rozprávajú sa o živote. Tretia scéna je vystavaná ako rozhovor do televízie v posunkovom jazyku s publikom koncertu.

Dôležitou súčasťou celkovej estetiky filmu sú titulky. Neposkytujú iba strohú informáciu o slovách alebo zvukoch, sú evokatívne (napríklad „Rytmus oceánu v Alexových kolieskach [skejtbordu]“) a hrajú sa s formou (napríklad stúpajúca hodnota decibelov pri prelete lietadla alebo titulok „N a t i a h n u t á tuba“). Zmnožujú sa v obraze tak, ako sa na seba vrstvia zvuky, až môžu byť zámerne dezorientujúce ako počas punkového koncertu v Deaf Clube. No taká je skúsenosť mnohých ľudí, či už n/Nepočujúcich, nedoslýchavých, alebo počujúcich so svetom.


  • Tomáš Hudák je filmový kritik, festivalový dramaturg a koordinátor. Pracuje v Slovenskom filmovom ústave, pôsobí ako vedúci Bratislava Industry Days a ako člen programového tímu FF 4 živly a programovej rady MFDF Jeden svet. Je spoluzakladateľom a členom predsedníctva Asociácie slovenského dokumentárneho filmu. Je tiež spoluzakladateľom magazínu Pontón, jeho texty je možné nájsť aj v magazínoch ako Senses of Cinema, Desistfilm alebo Dok.revue.

FacebookInstagram
© 2024 Inštitút Pontón
crossarrow-up