PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
23. 10. 2025
Záber z filmu Neplatené voľno: štyri postavy ležia na tráve v akomsi skleníku, zdanlivo spia

5to9: Čo prichádza po kríze. Neplatené voľno

Autorstvo
Dátum
23. 10. 2025
Záber z filmu Neplatené voľno: postava s telefónom v ruke prechádza cez ulicu (skreslený obraz)
Záber z filmu Neplatené voľno: detail na tvár ženy
Záber z filmu Neplatené voľno: dve postavy sedia na zemi v exteriéry, ďalšie dve postavy ležia a opierajú sa o ne
Záber z filmu Neplatené voľno: postavy počas demonštrácie (skreslený obraz)

Redakcia magazínu Pontón i autorka tohto textu podporujú Kultúrny štrajk a aktivity Otvorenej Kultúry! Žiadame predovšetkým odborné a kompetentné riadenie rezortu kultúry a jednotlivých inštitúcií, zastavenie ideologicky motivovanej cenzúry a finančnú stabilizáciu sektora s dôrazom na zlepšenie finančného ohodnotenia pracujúcich a ich sociálneho zabezpečenia. Zároveň vyjadrujeme solidaritu so všetkými, ktorých sa dotýkajú deštruktívne kroky súčasnej politickej reprezentácie a neodborného kultúrneho manažmentu.

Séria textov 5to9 reflektuje filmovú prácu – jej podmienky, východiská, úskalia, špecifiká.

V štádiu, keď som mala začať písať tento text, som mala ešte veľmi nepokojnú myseľ. Medzi dokončením filmu Neplatené voľno (2025) a jeho festivalovým uvedením prešiel krátky čas a chvíľu mi trvalo preklenúť sa z jeho tvorenia do faktu, že je dokončený. Aj keď mám pocit, že o výslednom filme už dokážem sústredene rozprávať, vnímam, že by mohlo nasledovať aj obdobie vlastnej reflexie toho, čím som si pri projekte prešla.

Keď sme sa pri nakrúcaní pripravovali na skupinovú diskusiu s protagonistkami a protagonistami filmu, spoločne sme sa rozprávali o niekoľkých textoch, ktoré by sme radi použili ako inšpiráciu k rozhovorom o osobných skúsenostiach. Pri uvažovaní nad textom pre Pontón som si spomenula na jeden úryvok z časopisu How to Sleep Faster vydanom galériou Arcadia Missa, ktorý do zoznamu textov pridala Alžběta.

„Hlasy reagujú na myšlienku, že kolaps môže pôsobiť ako forma odporu, odlišne. Dvaja ľudia, ktorí hovoria o náhlych záchvatoch spánku v práci, majú takmer opačné reakcie. […] Mojou nádejou je, že kolaps môže pre kolabujúcich urobiť niečo užitočné nad rámec chvíľkového úniku tým, že nevyhnutne, celou ich telesnou váhou, poukáže na neznesiteľné alebo neudržateľné podmienky. Neviem však, či existuje správny čas a miesto na pád, ktorý bude mať správny druh dopadu a nepoškodí kolabujúceho človeka svojimi fyzickými, sociálnymi a ekonomickými dôsledkami.“[1]

Keď s odstupom času čítam tento text, znovu uvažujem, čo tento kolaps otvára a aký máme priestor ho skutočne spracovať či kontextualizovať.

Film Neplatené voľno vychádza z (aj mojej osobnej) skúsenosti s vyhorením, vedela som však, že nechcem zobrazovať konkrétnu krízu, ale zaujíma ma to, čo prichádza po nej. Aký priestor nám otvára alebo, naopak, v dôsledku života v neskorom kapitalizme neposkytuje.

Zaujímali ma najmä dve inštancie – internalizácia štruktúrnych vplyvov na naše psychické zdravie a preskúmanie možností imaginácie, ktoré kolaps formou kolektívneho dialógu otvára. A ako v tomto dialógu tieto štruktúrne vplyvy spoločne objavujeme. Neplatené voľno vnímam ako isté pozastavenie sa. To odkrýva vrstvy, ktoré sa v nás nahromadili pri skúsenosti s depresiou, úzkosťou či vyhorením, ako aj s prekarizáciou, byrokraciou, útlakom či stavom neustálej pohotovosti. V tomto vytvorenom časopriestore máme možnosť nemať odpovede na mnohé otázky a zároveň si postupne vytvárať jasnejší kontext žitých skúseností.

–––

Aj keď práca na filme bola pomerne intenzívna a v niektorých momentoch pohltila celú moju existenciu, jeho výslednú podobu výrazne ovplyvnila pauza od projektu.

Neplatené voľno mal byť pôvodne môj prvý celovečerný film. Začala som ho vyvíjať ešte v predkovidovom období, nakrúcať sme začali po druhej vlne pandémie. Práve počas nej som prišla o starých rodičov, zároveň Rusko napadlo Ukrajinu. Obe tieto udalosti ma emočne poznačili viac, ako som si vtedy bola schopná uvedomiť. Práca sa pre mňa stala útočiskom, kde som mohla viac-menej všetko vytesniť. S odstupom času viem, že som fungovala na akomsi autopilote. Často som sama nevedela, čo robím, hoci navonok som zjavne pôsobila veľmi funkčne.

Postupne som si uvedomila, že si musím vytvoriť priestor na spracovanie zármutku, a tým sa stala tvorba môjho nakoniec prvého dlhometrážneho filmu Lapilli (2024). Oba projekty nejaký čas bežali popri sebe, v niektorých momentoch som nevedela, či idea, ktorú mám pre jeden projekt, nie je vlastne myslená pre ten druhý. Zároveň som pracovala ako umelecká riaditeľka v galérii, študovala na vysokej škole a mala rozličné freelancerské džoby. Mala som pocit, že nad filmom Neplatené voľno v tom čase strácam kontrolu, že sa projekt posúva do teritória, v ktorom sa režisérsky ťažko orientujem. Keď som v tom období jednej kamarátke a spolupracovníčke na filme hovorila, že sa toho celého tak trochu desím, poznamenala, že to by nikdy nepovedala, pretože vyzerám, že mám veci pod kontrolou.

Zmena prišla v momente, keď som sa rozhodla vrátiť k počiatočnému vývoju filmu, k roky starým poznámkam z rešerší a esejam, ktoré som čítala. Práve ony sa stali akýmisi opornými bodmi pri rozličných autorských dilemách. Na začiatku však prinášali pocity úzkosti a zlyhania, pretože sa mi zdalo, že v období produkcie sa už k vývoju nemôžem vracať, že je to krok späť a ja by som už mala presne vedieť, čo robím. Vývojové poznámky však boli pripomenutie, prinavrátenie sa k základnej inšpirácii a zvedavosti. Práve túto zvedavosť, radosť z objavovania filmu, ktorý tvorím, som si potrebovala znova osvojiť. V momente, keď som vedela, k čomu sa budem vracať, som bola schopná projekt pozastaviť, mentálne ho na chvíľu opustiť a na čas sa naplno venovať filmu Lapilli.

Záber z filmu Neplatené voľno: postava s telefónom v ruke prechádza cez ulicu (skreslený obraz)

Záber z filmu Neplatené voľno: postava s telefónom v ruke prechádza cez ulicu (skreslený obraz)
  • Paula Ďurinová je filmová dokumentaristka a vizuálna umelkyňa tvoriaca medzi Berlínom a Slovenskom. Zaujíma sa o témy duševného zdravia a života v prekarizovaných štruktúrach. Vo svojej tvorbe rada vytvára (utopické) krajiny a spochybňuje zaužívané sociálne konštrukty a hierarchie. Roku 2024 uviedla svoj debutový film Lapilli a v nasledujúcom roku svoj druhý celovečerný film Neplatené voľno, ktorý mal zdieľanú svetovú premiéru na 59. MFF Karlove Vary (sekcia Proxima) a na 36. FIDMarseille (medzinárodná súťaž). Film nedávno získal hlavnú cenu v sekcii medzinárodných dlhometrážnych filmov na 24. DokuFest Kosovo.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up