PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
14. 11. 2024

Pozerám filmy, zatiaľ čo horí svet

Autorstvo
Dátum
14. 11. 2024

Ako duch bez pamäti a ukotvenia v prítomnosti sa často (ne)vyskytujem ani tu, ani tam. Takmer odjakživa som mala pocit, že sa nenachádzam v priestore. Film a ploché plátno podobné disociatívnemu vnímaniu mi tak poskytujú predĺženie reality a akési bezpečie. Zahltená cudzím prostredím, ľuďmi, zvukmi, obarená a možno trochu chránená derealizačným plížením som so svojím telom vedľa seba, alebo aj niekoľko krokov vzad, navštívila filmový festival Locarno.

– You look like you need an Adderall.

Prostredie festivalu je obklopené horami, ktoré pôsobia tak trochu nerealisticky, ako kulisy. Takmer každá budova je banka alebo hotel a v historickom centre sú cez domy prehodené reklamné bannery festivalových leopardov alebo švajčiarskych hodiniek. Niekde sú palmy, inde iba betón. Zoznámim sa s Letterboxd porotou a bežím na prvé premietanie do kina GranRex. Telo mi dáva jasný signál, hoci sa festival ešte ani nezačal, už teraz nevládze. Premieta sa film Craig’s Wife (Dorothy Arzner, 1936), ktorý je súčasťou retrospektívy Columbia Pictures, Lady with a Torch. Z filmu si nič nepamätám. Nejde však o to, že by bol nezrozumiteľný alebo by som počas neho nevnímala. Moja pamäť takto funguje v prestimulovaných podmienkach. Film sa snažím fragmentárne „uvidieť“ druhýkrát, keď pred kinom počúvam dialógy iných.

Nasledujúce dni je mojím najčastejším kinom kasíno, v ktorom sa premietajú filmy pre ľudí s novinárskou akreditáciou. Hovorím si, musím viac kráčať, piť veľa vody, nehnevať sa na seba, ak hneď nemám na všetko názor. Snažím sa potajme dotýkať rôznych materiálov a štruktúr, aby som si uvedomovala, že tam som. Veľmi rýchlo však zistím, že priestor na dozrievanie filmových dojmov na festivale tohto typu neexistuje, nie je na to čas. Presúvam sa na ďalší a ďalší a ďalší film. Tie napokon v mojej už beztak pochybnej pamäti morfujú alebo zanikajú. Pamätám si filmy, ktoré som nevidela.


  • Tereza Dodoková absolvovala filmovú scenáristiku na VŠMU. Pracuje vo zvukovom laboratóriu LOM, píše scenáre a tvorí autorské experimentálne filmy. Je spoluzakladateľkou filmového magazínu Pontón.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2024 Inštitút Pontón
crossarrow-up