PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
6. 2. 2025

Umelá inteligencia a sci-fi mýtotvorba

Autorstvo
Dátum
6. 2. 2025
človek napojený na prístroje, umelá inteligencia, ilustrácia
tweet od @Alex Blechman (2021)

Titulky v médiách o vzbure inteligentných robotov či o umelej inteligencii (AI), ktorá nadobudne vedomie a ovládne ľudstvo, sa za posledných pár rokov stali pomerne bežnou záležitosťou. Tento jav a spolu s ním aj panika a obavy z potenciálu inteligentných technológií sa výrazne zintenzívnili vydaním verejne dostupných generatívnych jazykových modelov, ako je ChatGPT, na jeseň 2022. Ak sa však lepšie pozrieme na tieto diskusie, je očividné, že mnohé z nich sa nápadne podobajú na scenáre známych sci-fi príbehov. Je teda na mieste položiť si otázku, do akej miery tieto alarmujúce správy vychádzajú z reálnych skúseností s AI či z jej technických parametrov a do akej miery sú to len ozveny populárnych médií? Aké pozadie má diskurz o ničivej umelej existencii, kto ho popularizuje a prečo?


Roboty, hlasoví asistenti či umelá inteligencia ako taká, vstúpili do materiálnej reality bežných ľudí, ktorí nesledujú technologické trendy, približne v priebehu posledných desiatich rokov. Sféra, v ktorej sa však môžeme s týmito pojmami stretnúť už dávnejšie, sú médiá – najmä film a literatúra.

História filmu a technológií je vzájomne prepletená a filmové médium je vždy do istej miery ovplyvnené technologickými inováciami: od vývoja zvuku a farby cez zmenšovanie a zdokonaľovanie kamier a ich rozlíšenia až po nástup digitálnych efektov a aktuálneho používania virtuálnej reality či práve umelej inteligencie vo filmovej produkcii. Vzostup AI a robotov, ktorí sa vzbúria proti svojim tvorcom, často s katastrofálnymi následkami, je dokonca jednou z kľúčových tém sci-fi žánru. V modernej literatúre sa tento fenomén nazýva „Frankensteinov komplex“, pomenovaný podľa diela Mary Shelleyovej, a opisuje obavu, že technológia predbehne svojich tvorcov a spôsobí ich zánik.


  • Andrea Horváthová je bývalá dizajnérka, ktorá zažila rozčarovanie zo sveta umenia a dizajnu. Zmenila preto zameranie z tvorby médií na ich teoretické skúmanie. Počas magisterského štúdia sa venovala vplyvu datafikácie na médiá a spoločnosť. Momentálne sa profesijne venuje regulácii online priestoru a úradníčine.

  • Paulína Gajerová je maliarka a umelkyňa, ktorá zažila rozčarovanie zo sveta umenia a napriek tomu sa rozhodla tam ostať. Vo svojej tvorbe pracuje hlavne s krajinou a jej presahmi od hlboko osobných spomienok až po širšie spoločensko-politické súvislosti, ktoré tiež krajinu menia a formujú. Inšpiráciu nachádza aj v internetovom priestore a novovytvorených mytológiach, ktoré jej spôsobujú nemalú existenčnú uzkosť.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up