PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
18. 4. 2024

Virtuálna realita medzi atrakciou a umením: reportáž z Venice Immersive MFF v Benátkach

Autorstvo
Dátum
18. 4. 2024
Walter Benjamin s VR headsetom

Je osem hodín ráno a ja stojím zakliesnená v nekonečnom rade ľudí s červenými šnúrkami okolo krku, občas nervózne kontrolujúcimi svoje hodinky a mobily. Praží na nás slnko a všetci čakáme na loďku, ktorá nás odvezie z hlavného benátskeho ostrova na Lido, srdce benátskeho filmového festivalu. Rad sa začína hýbať a my tŕpneme: pomestíme sa? Po chvíli rad však spomaľuje a pracovník benátskej vodnej emhádečky mi rutinným gestom naznačí, že aj keď ma od loďky delí sotva meter, budem čakať ďalších 20 minút. Ešteže som si privstala.

XR: komunita v karanténe

Moja cesta sa však nekončí na Lide.  Pri krátkej prechádzke míňam hlavné festivalové budovy – Palazzo del Cinema, Palazzo del Casinò, PalaBiennale – a prichádzam na ďalšiu lodnú zastávku. Mierim na Lazzaretto Vecchio (v preklade Starý lazaret), malý ostrovček, ktorý v stredoveku slúžil na izoláciu ľudí s morom či leprou. Zdá sa mi to vtipné: toto najstaršie karanténne zariadenie na svete slúži počas filmového festivalu ako výstavný priestor pre sekciu Venice Immersive, zahŕňajúcu projekty rozšírenej reality. Je potrebné nás izolovať? Ohrozujeme klasickú kinematografiu? Izolácia sa však napokon ukazuje ako benefit utužujúci komunitu; po piatich dňoch strávených na ostrove spoznávam už tváre a hlasy, a keď niekoho potrebujem stretnúť, vždy je nablízku.

Pocitu súdržnosti napomáha aj to, že ľudia z XR odvetvia sú na benátskom festivale spojení v komunitnom chate na WhatsAppe – je nás tam 600 a komunikácia prebieha nonstop. Okrem komentovania festivalovej dramaturgie a upozorňovania na podujatia v rámci XR industry funguje budovanie spoločenstva aj na pragmatickej úrovni: ľudia zdieľajú tipy na najlepšiu focacciu, varujú pred dlhými radmi na loď, dohadujú si spoločný ranný beh. Mojím obľúbeným typom správ sú však ponuky lístkov na rezervované časy na XR projekty. Tie sú totiž vzácnosťou: rovnako ako na ostatné festivalové filmy si treba projekt rezervovať s niekoľkodňovým predstihom. Kým pri klasických filmoch sa dá spoľahnúť na to, že niekto z početného diváctva rezerváciu na poslednú chvíľu zruší, pri časových slotoch na XR projekty, ktoré sú k dispozícii v jeden čas väčšinou len na jednom headsete, sa nikto svojej ťažko vybojovanej rezervácie tak ľahko nevzdá.


  • Daniela Hanusová absolvovala filmové štúdiá na FF UK v Prahe, v súčasnosti dokončuje magisterské štúdium v programe genderové štúdiá na FHS UK. Pôsobí ako projektová manažérka platformy DAFilms.com a výkonná riaditeľka festivalu filmov vo virtuálnej realite ART∗VR.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up