PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
3. 10. 2024
Peter Kerekes uvádza v kine svoj film
Postava v skafandri leží na zemi

Nové stretnutia s národnou realitou: reportáž z Taiwanského medzinárodného dokumentárneho festivalu

Autorstvo
Dátum
3. 10. 2024
Postava drží v rukách psa
Muž stojí vo vode, na stolíku pripravuje jedlo
Žena stojí pred prázdnym bazénom na letom kúpalisku
Plagát Taiwan International Documentary Festival
Žena v byte, pozerá sa na psa

Redakcia magazínu Pontón i autorka tohto textu podporujú Kultúrny štrajk a aktivity Otvorenej Kultúry! Žiadame predovšetkým odborné a kompetentné riadenie rezortu kultúry a jednotlivých inštitúcií, zastavenie ideologicky motivovanej cenzúry a finančnú stabilizáciu sektora s dôrazom na zlepšenie finančného ohodnotenia pracujúcich a ich sociálneho zabezpečenia. Zároveň vyjadrujeme solidaritu so všetkými, ktorých sa dotýkajú deštruktívne kroky súčasnej politickej reprezentácie a neodborného kultúrneho manažmentu.

Filmové festivaly sú výnimočné mikrosvety. Ich výsledná podoba nezávisí len od dramaturgie, formuje ich prepletená sieť produkčných rozhodnutí, plánovaných aj organických diskusií, génia loci a náhod. V akademickom svete sa komplexnej reflexii týchto mikrosvetov venuje výskumný smer nazývaný festivalové štúdiá, ktorý kombinuje filmovú vedu so sociológiou, politológiou či kultúrnymi a recepčnými štúdiami. Skúma sa festivalový vplyv na miestne komunity či infraštruktúru, praktiky udržateľnosti a prístupnosti, mocenské vzťahy, spôsoby financovania a mnohé ďalšie aspekty festivalového sveta. V kultúrnej žurnalistike sa však festivalové reportáže často obmedzujú na krátke analýzy uvedených filmov a výpočet premiér a pozvaných hviezd. Nie je to škoda? Podmienky, v ktorých filmy sledujeme, môžu mať zásadný vplyv na to, ako ich vnímame. Ale zaujíma niekoho, aké sú zvuky tchajpejského kina?

Taiwanský medzinárodný dokumentárny festival (TIDF) je jednou z najdôležitejších platforiem pre autorský dokumentárny film v Ázii. Festival bol založený v roku 1998 a je bienálny, čo je len jedna z charakteristík, ktorou sa TIDF odlišuje od väčšiny festivalového sveta. Snaha o vymedzenie sa voči mainstreamu je v jeho jadre, festival sa otvorene hlási k podpore inovatívnych filmových foriem a k redefinícii tej dokumentárnej. Túto snahu vyjadruje aj nemenný festivalový slogan Re-encounter Reality (Znovu sa stretnúť s realitou) konotujúci sizyfovské, nikdy sa nekončiace aktívne úsilie o revidovanie nášho prístupu k realite – minulej, súčasnej i budúcej.

Podporu kreatívnej, formálne netradičnej dokumentárnej formy odráža aj výber filmov v troch hlavných súťažiach (ázijskej, medzinárodnej a taiwanskej), ktorý obsahuje diela využívajúce vizuálne aj naratívne experimentálne postupy. Okrem uvádzania nových filmov v súťažných sekciách sa však TIDF pravidelne snaží objavovať podobné postupy aj v menej známych zákutiach svetovej kinematografie. Tento rok sa festival rozhodol hľadať inšpiratívnu dokumentárnu tvorbu vo vzdialených exotických zákutiach: na Slovensku. Jednu zo svojich hlavných programových sekcií venoval dvojitej retrospektíve tvorby dvoch medzinárodne úspešných tvárí slovenského dokumentu, Viery Čákanyovej a Petra Kerekesa. Na festivale v máji 2024 v sekcii Double Angles from Slovakia uviedol TIDF 13 filmov tvoriacich prierez ich doterajšej tvorby od Čákanyovej študentských krátkometražnych cvičení až po ich najnovšie filmy uvedené na prestížnych festivaloch v Benátkach a Berlíne.


Postava drží v rukách psa
Peter Kerekes uvádza v kine svoj film
  • Daniela Hanusová absolvovala filmové štúdiá na FF UK v Prahe, v súčasnosti dokončuje magisterské štúdium v programe genderové štúdiá na FHS UK. Pôsobí ako projektová manažérka platformy DAFilms.com a výkonná riaditeľka festivalu filmov vo virtuálnej realite ART∗VR.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up