PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
8. 2. 2024
Still from the film SaF05 by Charlie Prodger: a person seen from behind standing in front of an artwork

Charlie Prodger a queer život mimo veľkomiest

Autorstvo
Dátum
8. 2. 2024
Still from the film Stoneymollan Trail by Charlie Prodger: unrecognizable image full of glitches
Still from the film Bridgit by Charlie Prodger: a t-shirt with lion on the radiator
Still from the film Bridgit by Charlie Prodger: a back of the ship viewed from the deck
Still from the film SaF05 by Charlie Prodger: a close-up on feet standing on the rock; word "revelation" written on the image
Still from the film Stoneymollan Trail by Charlie Prodger: unrecognizable image full of glitches

SaF05 bola jednou z piatich levíc spozorovaných v delte rieky Okavango v Botswane, ktoré vykazovali viacero znakov – tak telesných, vrátane hrivy, ako i v správaní – typických pre levov. Snaha škótskej umelkyne Charlie Prodger nájsť a stretnúť túto levicu je východiskovým bodom jej 39-minútového filmu o plynutí času, spomínaní a spoznávaní vlastnej sexuality. Tento silne osobný film balansujúci medzi subjektívnym a objektivizujúco vedeckým pohľadom zároveň uzatvára voľnú trilógiu, ktorá pracuje s osobnými zážitkami a zaoberá sa queer životom mimo veľkomiest. Stoneymollan Trail (2015) a Bridgit (2017) boli v roku 2018 ocenené Turnerovou cenou, SaF05 vznikol pre škótsky pavilón na benátskom Bienále v roku 2019. Všetky tri filmy (spolu s autorkinou ďalšou fotografickou a objektovou tvorbou) máte teraz možnosť vidieť vo viedenskej galérii Secession.

Cesta na pohrebisko spomienok

43-minútový Stoneymollan Trail názvom odkazuje na stredovekú pohrebnú cestu neďaleko Glasgowa. Charlie Prodger vo filme skúma vlastný archív: je vyskladaný najmä zo záberov, ktoré nakrútila na videokameru či telefón od konca 90. rokov. Neraz vidíme postupnú degradáciu digitálneho materiálu, chyby, zničené pixely. Obraz sa rozpadáva podobne ako ľudská pamäť. Vo zvukovej stope viackrát počujeme mužský hlas, ktorý číta akési poznámky vrátane časových značiek a opisuje, čo sa nachádza na jednotlivých videokazetách. Niekedy prerozpráva aj udalosti, ktoré sme predtým videli v obraze – niečo podobné urobila Prodger už vo svojich starších inštaláciách Handclap/Punchhole (2011) a Colon Hyphen Asterix (2012) – v prvej z nich slovne opisuje youtubové video, ktoré je súčasťou druhej. Pracuje s vymenúvaním či katalogizáciou dát, s prelínaním prežívania a nezaujatého až technického opisu. V Stoneymollan Trail sa napríklad dozvedáme osem glasgowských adries, na ktorých v minulosti žila a pracovala, v Bridgit počujeme (pravdepodobne) denníkové záznamy aj s dátumami, súčasťou SaF05 sú zápisky z pozorovania levice, v Colon Hyphen Asterix zaznievajú emaily a komentáre pod youtubovými videami, pričom sú načítané aj ich metadáta.

Aj keď je Stoneymollan Trail vytvorený z dlhoročného súkromného videoarchívu, nevidíme v ňom výrazne osobné momenty v štýle domáceho videa ani každodennosť či rutinu. Podobne ako v ďalších autorkiných filmoch, zábery nie sú na prvý pohľad ničím špecifické, hoci v nich cítime moment prežívania, fascináciu miestom či okamihom. A samotu – Prodger nikdy nevidíme v spoločnosti iných ľudí. Často sledujeme prírodu z idúceho vlaku či auta, akési utiekanie sa k faune a flóre. Tieto zábery pôsobia veľmi osobne, možno sa viažu aj ku konkrétnym spomienkam, no my sa to nemáme ako dozvedieť, môžeme to pochopiť iba intuitívne.


  • Tomáš Hudák je filmový kritik, festivalový dramaturg a koordinátor. Pracuje v Slovenskom filmovom ústave, pôsobí ako vedúci Bratislava Industry Days a ako člen programového tímu FF 4 živly a programovej rady MFDF Jeden svet. Je spoluzakladateľom a členom predsedníctva Asociácie slovenského dokumentárneho filmu. Je tiež spoluzakladateľom magazínu Pontón, jeho texty je možné nájsť aj v magazínoch ako Senses of Cinema, Desistfilm alebo Dok.revue.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up