PONTÓN
Záber z filmu A Fidai Film Kamala Aljafariho: žena leží na kameni, v jej blízkosti sú plamene

Fragmenty ukradnutej pamäti: Úsilie o prisvojenie obrazu Palestíny

Autorstvo
Dátum
19. 6. 2025
Záber z Tokyo reels: skupina detí sedí pred domom
Záber z filmu A Fidai Film Kamala Aljafariho: krajina s domami, na obraze sú veľké červené škvrny
Záber z filmu A Fidai Film Kamala Aljafariho: nečitateľný text je vyškrtaný červenou farbou

Redakcia magazínu Pontón i autorstvo tohto textu podporujú Kultúrny štrajk a aktivity Otvorenej Kultúry! Žiadame predovšetkým odborné a kompetentné riadenie rezortu kultúry a jednotlivých inštitúcií, zastavenie ideologicky motivovanej cenzúry a finančnú stabilizáciu sektora s dôrazom na zlepšenie finančného ohodnotenia pracujúcich a ich sociálneho zabezpečenia. Zároveň vyjadrujeme solidaritu so všetkými, ktorých sa dotýkajú deštruktívne kroky súčasnej politickej reprezentácie a neodborného kultúrneho manažmentu.

V marci stanica Al Jazeera na svojom youtubovom kanáli zverejnila dokumentárny film A Reel War (2021) od režisérky Karnit Mandel. Film nápadne pripomína snímku Looted od Rony Sely. V oboch dve režisérky z Izraela, ktoré sa pôvodne venovali archívnictvu, sprevádzajú diváctvo svojím výskumom a pútavo rozprávajú o znovuobjavení palestínskeho archívu, ktorý bol v roku 1982 odcudzený z Libanonu a neskôr sa našiel vo vlastníctve Izraela.

V jednej zo scén filmu A Reel War na obrazovke starého televízora pri hromade VHS kaziet bežia zábery z tohto odcudzeného archívu a rozprávačka ich opisuje ako „útržky neidentifikovaného, bezprizorného archívneho materiálu bez akéhokoľvek označenia pôvodu a autora“. Cieľom tohto článku je zasadiť toto tvrdenie do širšieho kontextu a podrobiť ho kritickému pohľadu.

Stručná história palestínskej kinematografie

Palestínska kinematografia je úzko spätá so spomienkami na Palestínu spred roku 1948 a s túžbou palestínskeho ľudu vrátiť sa do vlasti. Jej história je fragmentárna a neúplná, najmä v období pred nakbou (pred rokom 1948). Hoci sa jej vznik kedysi spájal so založením kolektívu Palestine Film Unit (PFU) v roku 1968, prvý palestínsky dokument filmového priekopníka Ibrahima Hassana Sarhana v skutočnosti vznikol už v roku 1935, teda o tri desaťročia skôr.

Táto časť histórie bola odhalená v utečeneckom tábore Šatíla v Bejrúte, kde so Sarhanom urobil rozhovor iracký filmár Kassem Hawal. Sarhan je dnes považovaný za jedného zo zakladateľov palestínskej kinematografie pred rokom 1948, spolu s ďalšími menami, o ktorých sa predpokladá, že ešte pred nakbou nakrúcali dokumentárne a hrané filmy. V roku 1945 Sarhan založil Studio Palestine a nakrútil niekoľko celovečerných filmov, no všetky sa stratili, rovnako ako väčšina palestínskych filmov z tohto obdobia. Británia a neskôr Izrael totiž v Palestíne výrazne obmedzovali možnosti systematického vytvárania dokumentačných a obrazových záznamov.

Z palestínskej strany sa tak z udalostí roku 1948 nezachovala takmer nijaká dokumentácia s výnimkou orálnej histórie a osobných svedectiev. Pri výskume sa zároveň poukazuje na obdobie ticha v palestínskej kinematografii medzi rokmi 1948 a 1967, v ktorom nevznikali prakticky žiadne palestínske filmy.

V roku 1968 začala skupina palestínskych filmárov a filmárok v jordánskom exile v Ammáne nakrúcať filmy, ktoré sa dnes označujú ako kinematografia palestínskej revolúcie. Z ich iniciatívy vznikla aj spomínaná Palestine Film Unit, ktorá sa stala súčasťou celosvetového hnutia militantného filmu, známeho aj ako tretia kinematografia (zo španielskeho Tercer Cine). V tom istom období sa – najmä v krajinách a filmových kruhoch bližšie k východnému bloku pod väčším vplyvom internacionalistického hnutia či práve tretej kinematografie – zároveň začala formovať vlna alternatívneho arabského filmu.

Čo sa stalo v roku 1982?

Keď sa Khadijeh Habashneh v roku 1970 presťahovala do Bejtúru, spolu s Mustafom Abu-Alim a ďalšími vytvorila archív Palestine Film Unit v nádeji, že sa im podarí vybudovať dejiny palestínskej identity a vyvrátiť izraelské tvrdenie, že „palestínsky národ neexistuje“. Archív zahŕňal viac než 100 filmov z obdobia pred rokom 1948 až po začiatok 80. rokov. Po izraelskej invázii do Libanonu a obliehaní Bejrútu v roku 1982 ho museli opustiť a následne zmizol. Začali sa šíriť početné dohady a fámy o tom, kde nakoniec skončil – vraj ho zahrabali na cintoríne, skončil v troskách zrútenej budovy v Bejrúte alebo došlo k jeho tajnej výmene v rámci dohôd z Osla. Posledné tvrdenie Karnit Mandel vo svojom filme jednoznačne spochybňuje. Až nedávno niektorí izraelskí výskumníci a výskumníčky zistili, že aspoň časť archívu má v držbe izraelská armáda s označením za štátne a vojenské tajomstvo a veľmi obmedzeným prístupom.[1] Rozsah palestínskeho materiálu v archíve izraelskej armády dodnes nie je známy.

Vieme však, že Izrael systematické rabovanie dokumentoval a zábery z neho sa objavili vo viacerých filmoch, palestínskych aj izraelských. Konfiškácia archívu PFU izraelskou armádou a jeho následné označenie za štátne a vojenské tajomstvo predstavuje priamy akt kultúrnej agresie s ďalekosiahlymi následkami. Tieto filmy zachytávali každodenný život palestínskeho obyvateľstva, jeho zápasy a túžby, čím tvorili neoceniteľný archív palestínskeho dedičstva a ponúkali protiváhu voči izraelskému tvrdeniu, že „palestínsky národ neexistuje“. Keď armáda archív zhabala a znemožnila prístup k jeho obsahu, cieľom bolo de facto vymazať palestínsku identitu a historický naratív a ďalšie udržiavanie izraelskej okupácie.


Záber z Tokyo reels: filmový pás s ilustráciou mesta
  • Kino Palestine je kolektív, ktorý organizuje premietania palestínskych filmov s cieľom posilniť palestínske príbehy a naratívy v Českej republike a za jej hranicami. Projekt prebieha od decembra 2023.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up