PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
24. 4. 2025
Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: žena sedí na zemi, v pozadí more
Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: ruka drží nôž

Ktokoľvek okrem jej manžela: nový pohľad na Robertu Findlay

Dátum
24. 4. 2025
Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: žena leží na zemi, v pozadí more
Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: žena sa prhýňa cez zábradlie, v pozadí more
Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: žena stojí, v pozadí more

Upozornenie: text hovorí o sexuálnom násilí.

V rokoch 1966 až 1989 bola Roberta Findlay režisérkou, scenáristkou, producentkou, kameramankou, strihačkou a príležitostne aj herečkou vo veľkom množstve exploatačných, hororových a pornografických filmov, často pod rôznymi pseudonymami alebo v produkčných kontextoch, kde bola povaha jej práce nejasná (a následne zahmlievaná aj jej vlastnými, neustále sa meniacimi výpoveďami na danú tému). Vo svojej produkčnej spoločnosti Reeltime sa starala aj o distribúciu mnohých z týchto filmov naprieč Severnou Amerikou a do určitej miery aj v zahraničí. Najprv to boli filmy pre dospelých a neskôr, v rokoch 1985 až 1988, lacné horory a exploatačné snímky určené na trh s VHS kazetami. Napriek tejto pozoruhodnej a svojskej tvorbe je Findlay neuchopiteľná postava, ktorej filmy a popudlivé verejné komentáre kontrastujú s uhladenými autorskými a najmä feministickými interpretáciami, ktorými ju fanúšikovská obec v dobrej viere rada častuje.

Roberta Findlay zvykne úsečne konštatovať, že bola komerčnou oportunistkou, ktorá nakrúcala „oplzlé filmy“ len preto, že boli rýchle a lacné a chcela zarobiť čo najviac peňazí v čo najkratšom čase. Priznáva, že istú hrdosť cítila pri práci so svetlom a pri strihu, no inak zdôrazňuje, že filmy robila výlučne pre peniaze a s týmto biznisom skončila, hneď ako prestal vynášať. Neznášala nakrúcanie sexuálnych scén a údajne na pľaci rozdávala strohé pokyny ako: „Dobre, teraz všetci súložte.“[1] Tvrdí, že do filmov vždy odmietala najímať ženy pre ich údajnú fyzickú (a duševnú) slabosť, hoci sama pôsobila ako kameramanka na prelomovom feministickom filme The Waiting Room (r. Karen Sperling, 1973)[2] s výlučne ženským štábom, a to o dva roky skôr, než Chantal Akerman trvala na rovnakom postupe pri filme Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel (Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, 1975). Naďalej pohŕda každým, kto dnes jej filmy pozerá (vraj sú „chorí“), a je známa tým, že zloží telefón každému novinárovi, ktorý sa ju pokúsi kontaktovať. No zároveň, skôr než v 16 rokoch opustila domov, aby začala točiť filmy s Michaelom Findlayom, ktorého jej rodičia, maďarsko-židovskí imigranti neschvaľovali, vyštudovala za klasickú klaviristku a taktiež opakovane vyhlasovala, že jej vysnívaným projektom je adaptácia románu Hermana Melvilla Pierre; or, The Ambiguities (1852). V zásadných filmových momentoch je jednoznačne prítomná jej osobnosť – sarkastická, ale umelecky ambiciózna: melancholický film pre dospelých Mystique (1980) o umierajúcej žene, ktorú zvedie, zneužije a poníži oveľa mladšia milenka, sa začína básňou Paula Valéryho, zatiaľ čo film Anyone But My Husband (1975) otvára strihová sekvencia, v ktorej sa prelína manželský sex bez lásky s brutálne strohým procesom plnenia morky – ako zámerný komentár k aktu, ktorý Findlay podľa vlastných slov vždy nerada nakrúcala. Tieto filmy zväčša vznikali v priebehu niekoľkých dní s rozpočtom len pár tisíc dolárov, no aj tak v nich nachádzame obrazy, ktoré si uchovávajú len ťažko opísateľnú drsnosť a vizuálnu priamočiarosť.


Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: žena leží na zemi, v pozadí more
Záber z filmu A Woman’s Torment režisérky Roberty Findlay: žena sedí na zemi, v pozadí more
  • Christopher Small je spolueditorom a vydavateľom časopisu Outskirts Film Magazine, ktorý každoročne vychádza v tlačenej podobe a venuje sa kinematografii minulosti a súčasnosti. Žije v Prahe, ale celoročne pracuje pre filmový festival v Locarne, kde má na starosti texty a publikácie vrátane festivalového denníka Pardo a vedie aj Critics Academy. Pracoval ako programový dramaturg filmových festivalov, online platforiem a múzeí po celom svete.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up