PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
4. 4. 2024

Deštrukcia filmu v dielach Marguerite Duras

Autorstvo
Dátum
4. 4. 2024

Na konci 60. rokov minulého storočia začína spisovateľka a intelektuálka Marguerite Duras adaptovať svoje texty do formálne avantgardných a inovatívnych audiovizuálnych diel. Hovorí: „Aby som zničila to, čo je napísané, a teda nekončiace, musím z knihy urobiť film.“[1] Písanie vníma ako proces deštrukcie literárnych noriem, pričom vo filme ide ešte ďalej. Poskytuje jej ďaleko väčší priestor na prepisovanie a ničenie vlastnej minulosti – v románoch, divadelných hrách a filmoch sa opakovane vracia do detstva v Indočíne. Udalosti a spomienky však neustále pretvára. Postavy, miesta či nevyužitý materiál recykluje a opäť využíva v iných filmových dielach, čím rozširuje a prelína svoju prozaickú a filmovú tvorbu, ktoré navzájom komunikujú.

Dekonštrukciou filmových postupov, desynchronizáciou zvuku a obrazu Marguerite Duras odmieta zavedené filmové pravidlá, ktoré podľa nej zrkadlia nefunkčný a prevažne mužský svet. Svojím prístupom sa jasne vyhraňuje proti patriarchálnemu filmovému establišmentu. Zaznamenáva prázdne chodby, miestnosti, nehybný stav vecí i postáv v akomsi disociatívnom bezčasí. Nakrúca najmä za prirodzeného svetla a opakovane dáva priestor (ne)použitým záberom alebo zvukovým stopám z predchádzajúcich filmov. Prostredníctvom filmu chce ukazovať to, čo je intímne, to, čo sa odohráva vo vnútri človeka. Tichom, medzerami, pauzami sa priblížuje ženskej skúsenosti, a pritom ju neredukuje na čosi atraktívne – jej filmy sú plné nenaplnenej túžby, absencie, bolesti, hanby, obsesie, repetitívnosti, traumy a deštrukcie.

Ženy v jej filmoch žijú v melancholickom stave a túžba je stvárnená ako niečo, čo môže uvoľniť minulosť, niečo, čo je obsiahnuté v minulosti, alebo niečo, čo je ničivé, deštruktívne. Duras sa nesnaží vyliečiť pocit absencie alebo nedostatku, ktorými postavy trpia. Túžba je hýbateľom deja. Hlavné postavy jej románov a filmov sú často ženy v domácnosti, matky alebo študentky, od ktorých mužskí protagonisti očakávajú, že budú bežné, banálne. Sú to však ťažko prístupné, zakódované postavy. Julia Kristeva tvrdí, že ženské postavy majú v Durasovej dielach „choré jadro“. V súvislosti s Duras Kristeva hovorí o nedramatickom, eliptickom a nepomenovateľnom smútku, ktorý posúva naratív.[2] Ženy sú spočiatku fyzicky vzdialené od ostatných, ako schránky a duchovia. Stávajú sa tak objektom túžby, do ktorého sa projektujú ostatné postavy. Sú zrkadlom, v ktorom sa nachádzajú. Ľudia okolo nich sú zaktivizovaní a ony zaťažené, traumatizované.


  • Tereza Dodoková absolvovala filmovú scenáristiku na VŠMU. Píše scenáre, texty na pomedzi a tvorí autorské experimentálne filmy. Spoluorganizuje Reading Raves v LOM Space a je spoluzakladateľkou filmového magazínu Pontón.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up