PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
13. 3. 2025

Film Undone alebo latentná kinematografia 

Autorstvo
Dátum
13. 3. 2025

Knihu Film Undone som si objednala impulzívne bez dôkladného skúmania anotácie. Zaujal ma samotný názov. Znie totiž ako refrén mojej kariéry. Mám pozadie vo filmovej scenáristike, do ktorej však úplne nezapadám. Počúvala som to v škole, počúvam to roky v realite. Píšem introspektívne, zároveň do textov prenášam formálne návrhy a riešenia, no nie som režisérka. Píšem, čo si predstavujem, napriek tomu, že to nikdy neuvidím. Ak film vznikne, stáva sa niečím iným. Ak film nevznikne, roky práce sú zastavené. V oboch prípadoch ide o film, ktorý nevidieť. Je priesvitný a iba v mojej hlave.

Kým kniha cestovala z Berlína, predstavovala som si zaseknuté diela, ktorým nebolo dopriate oficiálne vzniknúť. Sú ako duchovia nepresne zaradení a zapadnutí v archívoch v textovej alebo neúplnej materiálnej podobe. Pohybujú sa kdesi medzi rešeršou, písaním a výrobou. Možno sú to filmy bez peňazí a ich nedostatok je dôvod, prečo sa film nenakrútili. Ak sa zdá, že film neosloví široké publikum a kľúčové filmové festivaly, nemá prečo vzniknúť. Prístup k finančným zdrojom je úzko spätý aj s triednym postavením, rodom, rasou. Medzi týmito latentnými audiovizuálnymi dielami môžu byť filmy, ktorých práva sú stratené, zamknuté, či zamrznuté kdesi uprostred a bez konca. Ďalej filmy, ktoré nemohli vzniknúť pre politické reštrikcie a cenzúru alebo napríklad tie, čo ležia roky v šuplíkoch, pretože sa autorstvo rozhodlo, že prostredie filmového priemyslu mu nevyhovuje a nevládze dielo dokončiť. Zároveň určite existuje talentované autorstvo bez mena, ktorého filmy majú štyri pozretia na YouTube. Je film filmom, len ak má distribútora a videlo ho diváctvo? Začala ma fascinovať predstava filmov, ktoré oficiálne neexistujú. Je to nehybný stav, o ktorom môžem fantazírovať a necítiť sa pritom ako autorka nefilmov sama.

Predstavujem si, ako v plnej kinosále čítam scenár. Publikum si musí film vymýšľať. Na konci sa všetkým páči.

Kniha prišla. Má veľký font a veľa obrázkov, cestou do práce prečítam štvrtinu. V práci ju dám všetkým ohmatať. Dobre sa drží v rukách, pretože obal je z textilného papiera. Pri otvorení sa vlní a ľahko sa prispôsobuje rukám. Kolektívne ohmatávanie dopadlo nerozhodne – niekoho väzba iritovala, niekoho tešila.

Kniha Film Undone. Elements of Latent Cinema vyšla vo vydavateľstve Archive Books v júni minulého roka. Ide o výstup zo série seminárov, ktorý zostavil kurátor Philip Widmann. Ľudia z prostredia filmového výskumu, archivovania, ako aj filmové a interdisciplinárne autorstvo prinášajú svoje úvahy latentnej kinematografie, nedokončených filmov, nezverejnených filmov či nezrealizovaných nápadov v nefilmovom stave. Ich nesúrodá podoba narúša predstavy o médiách kinematografie. Verejné prednášky, z ktorých je zbierka spätne zložená, sa odohrali v Berlíne na úvodnom ročníku seminára Film Undone od 20. do 23. júla 2023.


  • Tereza Dodoková absolvovala filmovú scenáristiku na VŠMU. Píše scenáre, texty na pomedzi a tvorí autorské experimentálne filmy. Spoluorganizuje Reading Raves v LOM Space a je spoluzakladateľkou filmového magazínu Pontón.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up