PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
17. 10. 2024

V krojoch, v horách, ale zem nespieva

Autorstvo
Dátum
17. 10. 2024

Legislatívne zmeny vo fungovaní Audiovizuálneho fondu, ktoré Slovenská národná strana obhajuje snahou eliminovať aktivistické intencie slovenského filmárstva, ohrozujú filmy už na úrovni námetu. Celkom priznané cenzorské zámery s cieľom odstrihnúť od finančnej podpory diela, ktoré reprezentujú iné hodnoty, než sú hodnoty súčasného ministerstva kultúry, vyzývajú slovenskú filmovú tvorbu k tomu, aby sa odvrátila od politiky, LGBTI+ reprezentácie, klimatickej krízy a iných neželaných tém.

Jednou z možností, ako sa vyhnúť obsahom, ktoré súčasné vedenie ministerstva kultúry považuje za problematické, je obrat k prírode. Tá sa javí ako neutrálny priestor a je poslužná aj v tom, že jej obraz môže vyhovovať ideologicky rôznym výpovediam – aj tým, ktoré nie sú totalizujúce. Z histórie svetového filmu však vieme, že príroda sa v kinematografii dlhodobo zneužíva na ideologické ciele totalitných režimov, efektívne realizované najmä prostredníctvom obrazov hôr. Napríklad v prípade nemeckej a rakúskej kinematografie bola horská ikonografia povestne zneužitá na propagáciu národa a presadzovanie extrémistických téz nacionalistickej pravice.

Počiatky horského filmu

Umelecká a náboženská tradícia hory odjakživa mystifikuje a personifikuje. Z fenomenologického hľadiska predstavujú puto medzi nebom a zemou, smrteľnými tvormi a večnosťou. Môžu byť sídlom božstiev (Sinaj, Olymp) alebo aj fyzickým sídlom chrámov; spájajú sa s poverami aj konkrétnymi náboženskými praktikami. Vo viacerých religionistických textoch je horolezectvo dokonca prirovnávané k viere. V roku 1918 ho v Alpine Journal označili za „svalnaté kresťanstvo“ (muscular Christianity),[1] ktoré spája kultivovanie fyzickej zdatnosti s pevnou morálkou. Hory neraz predstavujú metaforu pre čosi „vyššie“ aj v metaforickom význame. Sú v blízkosti božských entít, a v príbehoch tak často figurujú ako priestor očisty alebo znovunájdenia, priestor spirituálneho prerodu. Zároveň však samy môžu byť postavami príbehov aj hrôzostrašnými spirituálnymi entitami. Aj vďaka prisudzovanej transcendentálnosti sa hory stávajú vhodným priestorom na vloženie obsahu s rôznym ideologickým nábojom.

Obraz hôr, monumentálny a pôsobivý, je prostredníctvom svojho emocionálneho náboja schopný distribuovať intenzívne ideologické významy. Dôvodov tohto účinku je niekoľko, vyplývajú napríklad z pôsobenia konvenčných formálnych štruktúr zobrazovania hôr, a to najmä v zobrazovaní výstupu na horu a lezeckej akcie. Medzi vizuálne prostriedky, ktorými filmárstvo tvorí obraz prostredia, patria predovšetkým širokouhlé zábery vo veľkom celku vyjadrujúce pomer veľkosti človeka a vertikálnej steny hory. Tieto zábery sa striedajú s celkami a polocelkami zobrazujúcimi lezúceho človeka a detailnými zábermi napríklad na ruky uchopujúce skalu.[2] Striedanie týchto záberov vytvára dynamiku pohybu, čím robí lezenie pútavým aj pre nelezcov. Výrazným klišé typického zobrazovania hôr je záber z pohľadu horolezca či horolezkyne strmo dolu pod seba. Tento pohľad je kľúčový pre emocionálne angažovanie publika, keďže vtedy dochádza k náhlemu vrstveniu kognitívnych a emocionálnych stavov signalizujúcich nebezpečenstvo a ohrozenie. Aplikovanie postupov, ktoré vyvolávajú zmätok v priestorovej orientácii, vyústi do toho, že horské filmy „zavedú svoje diváctvo na okraj útesu, prinútia ho pozrieť sa dole a nechajú ho spadnúť“.[3] Emocionálne angažovanie však neprebieha len na úrovni postavy filmu. Horský film čerpá silu svojho účinku aj z oblastí, ktoré sa netýkajú filmovej tvorby, ale aj spomínanej umeleckej a náboženskej tradície.

Horské dobrodružné dokumentárne filmy vznikali už od konca 19. storočia vďaka sponzorstvu súkromných firiem, ktoré financovali nákladné vysokohorské či arktické expedície a nakrúcanie v nich. ​​Medzi ne patrí napríklad aj film Roberta Flahertyho Nanuk, človek primitívny (Nanook of the North, 1922), ktorého vznik sponzoroval výrobca kožušín Revillion Frères – dnes podobné filmárske výpravy sponzorujú značky The North Face alebo RedBull.

Produkciu horských filmov v jej začiatkoch tiež často podporovali dopravné spoločnosti, pretože prostredníctvom cestovateľských filmov mohli propagovať novovybudované komunikácie. Kinematografia aj turizmus sa rozvíjali pomerne paralelne a vzájomne sa podnecovali v duchu kapitalizmu.[4] Horské filmy boli v niektorých krajinách explicitne využívané štátnymi orgánmi na propagáciu a ovplyvnenie verejnej mienky, napríklad environmentálne filmy v USA v 30. rokoch 20. storočia. Zobrazovanie amerických národných parkov súviselo najmä s kapitalistickými a imperialistickými zámermi a propagovali sa nimi nielen samotné národné parky, ale aj výstavba turistickej infraštruktúry v lesoch, ktorá ohrozovala prírodu aj pôvodné obyvateľstvo.[5]


  • Zuzana Goleinová je absolventka filmovej vedy na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Aktuálne pôsobí v rámci doktorandského štúdia v Ústave divadelnej a filmovej vedy SAV. Publikovala v Kino-Ikone, Film.sk, Kinečku a zborníkoch vydaných Slovenským filmovým ústavom. Vo svojich textoch a prácach sa venovala najmä slovenskému dokumentárnemu filmu.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up