PONTÓN
Autorstvo
Rubrika
Témy
Dátum
6. 6. 2024
fotografia ženy v prírode
Nan Goldin s mužom na posteli, muž fajčí

Získať naspäť svoj hlas

Autorstvo
Dátum
6. 6. 2024
Nan Goldin
odraz Nan Goldin v zrkadle
čupiaca žena
protest pred pyramídou v Louvri v Paríži
Nan Goldin leží na zemi, okolo sú transparenty a nádoby s liekmi
Množstvo nádob od liekov na zemi v galérii
Nan Goldin
Nan Goldin s fotoaparátom v rukách
čupiaca žena

Upozornenie: Text hovorí o násilí, depresii, závislosti a sebapoškodzovaní.

Zachytiť nepomenovateľné

Nespomínam si na veľa prvých stretov s tvorbou autora či autorky, keď mi dielo ostalo zapísané v pamäti tak výrazne ako jedna konkrétna fotografia od Nan Goldin. Po rokoch už viem pomenovať, prečo ma tento záber tak zaujal. V prvom momente však šlo o číru fascináciu, zásah na osobnom mieste.

Fotografia s názvom Nan and Brian in Bed zo série Ballad of Sexual Dependency stvárňuje intímny, emóciou nabitý okamih. Ide tu o zachytenie nevypovedaného a nevypovedateľného. Blízkosť prepletená s odcudzením? Ticho presiaknuté otázkami? Napätie a zároveň akási indiferentnosť. Nepopierateľná je subtílna sila tejto fotografie, ktorá namiesto šoku reže priamo do skúsenosti diváka a diváčky svojou familiárnou intimitou.

Dokument Všetka tá krása a zabíjanie (All The Beauty and The Bloodshed, 2022) režisérky Laury Poitras predstavuje komplexný portrét tejto americkej umelkyne. Preplieta jej súkromný život s občianskou, spoločenskou polohou aktivistky.

Umlčanie spôsobené rodinnou traumou, z nej vyplývajúca bolesť a nemožnosť verbalizovať vlastné prežívanie vyústili do jej poetického, ale nástojčivého vizuálneho jazyka. Nan Goldin zachytávala špecifickú komunitu v konkrétnom časovom období v New Yorku, jej fotografie zároveň ukazujú celú škálu ľudskej skúsenosti rozpínajúcu sa od sily až po zraniteľnosť. Diela dnes už sedemdesiatročnej umelkyne sa v postupnom slede udalostí dostali z podhubia undergroundu do najdôležitejších muzeálnych zbierok.

Nájsť svoj hlas

Režisérka Laura Poitras vybudovala svoj film na striedaní dvoch časových línií. Rozdelila ho do do siedmich kapitol, pričom v každej vytvára paralely medzi minulosťou a súčasným životom svojej protagonistky. Nan Goldin vyrastala na predmestí Washingtonu, v rodine, kde sa pod úhľadným povrchom skrývala emočná nezrelosť rodičov, zlé zaobchádzanie s dcérami a prenos bolestivej, neliečenej traumy. Keď si jej sestra Barbara vzala život, Nan sa ocitla v psychickej izolácii. „Jej samovražda ma umlčala,“ hovorí. V úvode dokumentu sledujeme jej vyhostenie z rodiny a cestu cez rôzne výchovné inštitúcie až po umeleckú školu Satya. Tam sa prvýkrát stretáva s fotografiou a nachádza si blízkeho priateľa, spriaznenú dušu, Davida Armstronga. Bol to prvý človek, ktorého Goldin fotografovala. Sám sa neskôr stal významným fotografom a ich priateľstvo pretrvalo až do jeho smrti v roku 2014.

Otvára sa tu téma dôležitosti tvorivosti a umeleckého vyjadrenia ako katalyzátorov v procese samoliečenia, sebaskúmania a objavovania vlastnej (queer) identity. „Fotografia bola jediným jazykom, ktorým som vtedy hovorila. Dala mi hlas,“ zaznieva z Naniných úst.


odraz Nan Goldin v zrkadle
Nan Goldin
fotografia ženy v prírode
  • Katarína Poliačiková je absolventka VŠVU a umelkyňa pracujúca na poli vizuálneho umenia a literatúry. Vo svojej multimediálnej tvorbe využíva hlavne fotografiu, video, text a performanciu. Zaujíma ju storytelling, skúmanie nuáns každodennosti, zraniteľnosti a toho, čo nás v spodnej vrstve prepája. Publikovala niekoľko autorských kníh, poslednú s názvom DYM – V tomto meste sa tak dobre túži po iných vydali v roku 2023 Čierne diery. Od roku 2020 spolupracuje s pohybovou umelkyňou Evou Priečkovou na tvorbe performancií.

ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2024 Inštitút Pontón
crossarrow-up