PONTÓN

Vizuálne umenie

Mimozemské podzemie Natálie Trejbalovej 

V Galérii mesta Bratislava aktuálne prebieha výstava Natálie Trejbalovej Never Ground v kurátorskej koncepcii Lýdie Pribišovej. Jadrom miesto špecifickej inštalácie je umelkynin najnovší krátky film, podľa ktorého je výstava aj pomenovaná. Inštalácia ako taká je súborom objektov, ktoré fungujú ako výtvarné solitéry a pri vstupe do výstavy nás „vedú“ k samotnému filmu, no počas sledovania zistíme, že predstavujú aj filmárske kulisy, drobné, prepracované prostredia – tie vo filme získavajú nové významové vrstvy a úplne inú mierku. Pri opúšťaní výstavy sa znovu ocitáme pri skulpturálnych objektoch, utvárajúcich atmosféru filmu, pozeráme na ne novými očami a hľadáme v nich krajiny, jaskyne a podzemné zákutia.
Nan Goldin s mužom na posteli, muž fajčí

Získať naspäť svoj hlas

Nespomínam si na veľa prvých stretov s tvorbou autora či autorky, keď mi dielo ostalo zapísané v pamäti tak výrazne ako jedna konkrétna fotografia od Nan Goldin. Po rokoch už viem pomenovať, prečo ma tento záber tak zaujal. V prvom momente však šlo o číru fascináciu, zásah na osobnom mieste. Dokument Všetka tá krása a zabíjanie (All The Beauty and The Bloodshed, 2022) režisérky Laury Poitras predstavuje komplexný portrét tejto americkej umelkyne. Preplieta jej súkromný život s občianskou, spoločenskou polohou aktivistky.
Záber z filmu Chýbanie režiséra Štěpána Pecha: umelec Ján Mančuška sedí na zemi pred zrkadlom, pozerá sa na nás

Anamnéza neprítomnosti. Chýbanie vo vzťahu k tvorbe Jána Mančušku

Hoci v galerijno-prezentačnej sfére prebehlo po smrti Jána Mančušku niekoľko retrospektívnych výstav, v audiovizuálnej oblasti je film Chýbanie prvým vážnejším pokusom o spracovanie tvorby a života autora do podoby reflektujúcej osobnostnú a intelektuálnu stránku umelca, ako aj rodinné či profesionálne (galerijné, umelecké) prostredie, v ktorom sa pohyboval.
ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2025 Inštitút Pontón
crossarrow-up