PONTÓN

Queer

Nan Goldin s mužom na posteli, muž fajčí

Získať naspäť svoj hlas

Nespomínam si na veľa prvých stretov s tvorbou autora či autorky, keď mi dielo ostalo zapísané v pamäti tak výrazne ako jedna konkrétna fotografia od Nan Goldin. Po rokoch už viem pomenovať, prečo ma tento záber tak zaujal. V prvom momente však šlo o číru fascináciu, zásah na osobnom mieste. Dokument Všetka tá krása a zabíjanie (All The Beauty and The Bloodshed, 2022) režisérky Laury Poitras predstavuje komplexný portrét tejto americkej umelkyne. Preplieta jej súkromný život s občianskou, spoločenskou polohou aktivistky.
Still from the film Pornomelancholia by Manuel Abramovich: the main character of the film Lalo Santos in Emiliano Zapata's costume looking in front of him

Estetické potešenie „intelektuálnej“ menšiny

Z kinosály som odchádzala nadšená, pretože som videla film, ktorý nestigmatizuje sexbiznis aj napriek tomu, že hlavnou témou je smútok a samota. Kritizuje pornopriemysel bez toho, aby sa opieral o zjednodušené vnímanie sexuálneho vykorisťovania. Zaskočilo ma však, čo som sa o filme dozvedela počas písania.
Still from the film Três Tigres Tristes by Gustavo Vinagre

Nový svet je nemožný a práve tam smerujeme 

V Troch trúchlivých tigroch postavy vychádzajú zo svojich vnútorných svetov a prijímajú vonkajší svet, ktorý ich odstrkoval, za svoj. Keď okolie kolabuje, prichádza ich čas. Vedia sa uchýliť v troskách, vedia pracovať s rozbitými snami. Nepodliehajú panike, pretože sú zocelené skúsenosťami a majú určitý nadhľad. A čo je najdôležitejšie, vytvárajú medzi sebou putá, sú tu jedna pre druhú. Nestoja v protiklade, ale miešajú sa, interagujú spolu, až sa do seba vlievajú.
Still from the film SaF05 by Charlie Prodger: a person seen from behind standing in front of an artwork

Charlie Prodger a queer život mimo veľkomiest

Prodger sa vo svojich filmoch zaujíma o pohľad sprostredkovaný kamerou, o subjektívne skúmanie queer tela pohybujúceho sa v priestore – tak fyzickom ako i mentálnom. Predkladá nám osobné prežívanie, svoju pamäť i nezaujaté dáta. Pozoruje samu seba v kontexte historických a mýtických postáv, živočíšneho sveta, neživej prírody.
ISSN: 2989-3739
FacebookInstagram
© 2024 Inštitút Pontón
crossarrow-up